Leontine van Geffen-Lamers; Monumenten fotografe
september 7, 2017
Marina Ruempol, over de inspiratie voor haar foto’s
oktober 6, 2017

Hoe FEMME een feestje werd

Een feest was het! Afgelopen vrijdag genoten bijna 400 vrouwen van de première van FEMME. Nieuwsgierig hoe we FEMME hebben opgezet? En wat social marketing voor het merk betekend heeft? Dan is dit een stuk voor jou. Iris Smit, van de FEMME redactie, shares all…

Een verhaal over merken, social media en je raadt het al; inspiratie
Iris: Samen met het Frescon Online Branding team heb ik aan het FEMME merk gewerkt. Wat dat inhoudt? Van het idee van Vivian naar het merk FEMME. Een merk is meer dan de huisstijl, naam en logo. Zelfs meer dan een website of poster. FEMME is precies wat presentatrice Annelies Toebes zo mooi schetste vrijdag: “Als je hier bent, heb je een bepaalde nieuwsgierigheid of openheid voor dat wat een ander zingt, schildert, creëert of spreekt. Dat is FEMME-inspiratie.”

Brands say what you say they mean
Van Vivian’s initiatief werd ik meteen enthousiast. Een event met inhoud, dat je prikkelt en stimuleert. De programmaonderdelen voor het event zijn als lijntjes die we hebben verbonden tot één rode draad: FEMME. Ik krijg zelf nieuwe energie van mooie vormgeving, goede marketingcampagnes, musea bezoekjes en natuurlijk van mensen om me heen. Die inspiratie-boost moest het merk omvatten, evenals de stijl en elegantie van een première.

Brandmanual
Die stijlelementen en kernwaarden van het event, zoals elegantie en inspiratie, vatten we samen in een ‘brandmanual’. Hierin vind je de branding, het merk in woord en beeld. Welk verhaal vertelt FEMME? Welk gevoel roept het op? Welke beloftes doet het? Zo creëer je richtlijnen voor de communicatie-uitingen; voor het verhaal wat je vertelt. Maar ook voor de schrijfstijl, taalgebruik, fotografie, social media, enzovoort. Het FEMME-brandmanual was meteen een visitekaartje voor het event dat nog georganiseerd moest worden.

Goed verhaal, goed doel & goed gezelschap
Deze thema’s vatten het programma samen en gebruikten we om het merk lading te geven, zo ook op social media. Deze pijlers vormden de contentstrategie. Zo hebben we acht vrouwen uit de regio geïnterviewd over hun ervaring, ambities en kijk op inspiratie. Ook kwam content voorbij over kunst, cultuur, muziek en amusement. Een contentstrategie zorgt voor balans in je communicatie. Balans in inhoud, thema’s en vorm. We wisselden bijvoorbeeld blogs af met video’s, tips en quotes, naast de informatie over het event.

Spread the word
De online advertentiecampagnes die we voor FEMME hebben gedraaid zijn waardevol voor ieder bedrijf of event. Sociale media zijn dé kanalen om bij je doelgroep onder de aandacht te komen.
Je hebt veel meer controle over het bereik dan bij een advertentie in de krant. Geslacht, leeftijd, woonplaats of interesses; een online campagne kun je gericht laten zien aan jouw doelgroep.


#FEMME

Merken worden steeds meer iets waarmee je je kan identificeren. Je wil niet zomaar een tas, maar een Michael Kors tas. Net als je kiest voor LINDA, Rivella, MINI of Rituals. Merken zijn meer dan het product dat je koopt, ze zeggen iets over wie je bent. Waar je voor staat. FEMME is afgelopen vrijdag zo’n merk geworden, de laatste fase, van idee naar werkelijkheid. Dankzij jullie!

Iris Smit
Frescon Online Branding 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

FOTO'S